Den nye Fornebubanen skal stå ferdig i 2029, og er en utvidelse av det eksisterende T-banenettverket, med seks nye stasjoner fra Majorstuen til Fornebu. Oslo kommune er byggherre på prosjektet som er den største T-baneutbyggingen på mange tiår.
Leif Øie i GK sier i en pressemelding at stasjonene på Fornebu; Fornebuporten og Flytårnet, er de første i utbyggingen. Dette er ikke et A4-prosjekt og vil kreve ingeniørkompetanse av oss i GK, sier divisjonsdirektør i i en pressemelding.
GK skal levere ventilasjonsanlegg for normalventilasjon i arealer tilknyttet T-banestasjonene, i tillegg til en lang rekke vifter for avtrekk, trykksetting og brannventilasjon.
Kontrakten mellom GK og HENT ble signert 24. september 2024.
Marthe Hoff Klungerbo, tilbudsleder i HENT, forteller at GK ble valgt til å utføre ventilasjonsarbeidene på Fornebubanen K6 etter å ha utmerket seg i evalueringen av kriterier som tilbudt personell, referanser, pris og oppgaveforståelse.
– Selskapet har en solid erfaring fra tilsvarende prosjekter, noe som gjør dem til en pålitelig samarbeidspartner. Vi i HENT ser frem til et godt samarbeid med GK på dette spennende prosjektet, sier Klungerbo i meldingen.
Fornebuporten stasjon har antatt passasjermengde på 8.000 mens Flytårnet har 12.000. For å ivareta brannsikkerheten på stasjonene skal GK montere røykgassvifter som er opp mot tre meter i diameter og ved røykutvikling kan levere en luftmengde på cirka 300.000 m³/h per vifte.
– Til sammenligning er røykgassvifter i vanlige bygg opp mot en meter i diameter og leverer en brøkdel av luftmengden, sier prosjektutvikler i GK, Håvard Pallin Grønning i meldingen.
GK starter opp med sine arbeider på byggeplassen i løpet av andre kvartal i 2025.
– Vi starter opp med montasjearbeider på Fornebuporten. Stasjonene skal stå klare i 2027, avslutter Grønning.