Innlegg av Guro M. H. Birkeland, generalsekretær i Norges Astma og Allergiforbund, og Mads Mysen, fagdirektør i GK og professor II OsloMet. Innlegget ble først publisert i Stavanger Aftenblad 13. november 2024.
I 2012 fant Arbeidstilsynet at 90 prosent av de 300 skolene de kontrollerte brøt inneklimareglene. Nye kontroller fra 2017 til 2021 viste at lite har endret seg. Rogaland er intet unntak, og nylig kom det frem at seks skoler i Sola har et samlet vedlikeholdsbehov på nesten 180 millioner. Mangel på vedlikehold påvirker både barn og voksne. I en undersøkelse fra 2023 rapporterte to av fem ansatte i barnehager og skoler at de var misfornøyde med inneklimaet, spesielt ventilasjonen.
Disse bygningene huser barna våre, som tilbringer store deler av sin våkne tid gjennom hele oppveksten der. Forskning viser at dårlig inneklima kan skade både læring, trivsel og helse. Dårlig inneklima kan også forverre astma, allergi og andre luftveisproblemer.
En rapport fra Multiconsult fant at over 800 av de 6000 undersøkte skolebyggene har problemer med ventilasjonen. Mange sliter også med mugg og dårlig inneklima.
Artikkelen fortsetter under bildet
I fjor kom nytt regelverk fra Helsedirektoratet som krever at kommunene nå lager vedlikeholdsplaner for å sikre godt inneklima.
En ny veileder fra Helsedirektoratet tydeliggjør kravene som stilles til kommunene i forskriften om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger. Veilederen løfter vedlikehold, som blant annet sikrer godt inneklima, opp på agendaen. Kommunene må nå lage langsiktige vedlikeholdsplaner som også inneholder finansiering. Men, med kommunale budsjetter som er vedvarende stramme, og store kostnader knyttet til vedlikehold, hvor skal pengene komme fra?
For eksempel, Multiconsult beregner at det totale vedlikeholdsetterslepet for skolebygg er på 96 milliarder kroner, og noen skoler har behov for vedlikehold til 20 000 kroner per kvadratmeter. Hvordan skal kommunene garantere at disse tiltakene blir gjennomført når den økonomiske situasjonen forverrer seg for hver dag, og det kan skje flere politiske skifter i løpet av planperioden?
Tiden går, muggsoppen består
Nå har Helsedirektoratet gjort det klart at kommunene har ansvar for tilsyn. Men vedlikeholdstiltakene må vurderes både ut ifra helse- og byggtekniske hensyn. Det er derfor viktig at kommunene bygger et sterkt team med kompetanse innen både helse og byggteknikk. Dette vil gi et mer realistisk og robust bilde av tilstanden til skolebyggene våre.
Det er lovende at det nå er krav til helse og miljø i byggene barna våre oppholder seg i. Dette vil med tiden føre til bedre forvaltning av offentlige bygg. Men hvor lang tid vil det ta, og hvor lenge skal vi akseptere dårlig inneklima?
Tiltakene som tas for å bedre miljøet i skoler og barnehager er positive, men det er avgjørende at vi raskt avklarer ansvarsforhold og sikrer finansiering. Vi må unngå at kommunene står fast i vanskelige dilemmaer når det gjelder oppgradering av gamle skolebygg. Vi kan ikke fortsette å la barnas tid i skolen preges av dårlig luft og påfølgende helseproblemer.
Visste du at dårlig inneklima ikke bare påvirker helse, men også kan redusere konsentrasjonsevnen og læringsutbyttet hos barn? Dette gjør det enda viktigere å prioritere tiltak for bedre inneklima i skoler og barnehager.